Pages

filosofii rurale

Pe drumul din sat (singurul),



asfaltat cu bani din fondurile UE, gonesc maşini şi trec puţini oameni, care aproape invariabil vorbesc la celulare. Un nene din sat vrea să-şi alunge nevasta cu tot cu copil de acasă pentru că şi-a găsit una pe internet.
Când eram mică şi trăiam aici, maşină avea doar unul “dindeal” şi când se auzea din depărtare, era fie el, fie cursa de 2, fie vreo maşină-eveniment. Acum la 10-15 minute trece o maşină – dacii puţine. Adesea din portbagaj se ivesc cozi de coase şi greble. Greblele nu mai au colţi de lemn, ci de plastic albastru. Sunt uşoare şi trainice. Cam 700 de ani. Aş vrea să mai fiu pe aici doar ca să văd cum se descompune plasticul albastru.
Când eram mică şi trăiam aici, oamenii treceau pe drum cu treabă. La făcut fân, la vite, la cumpărături în târg, duminica şi de sărbători la biserică. Ba nişte vecini treceau mereu îmbrăcaţi în costume naţionale. Acum trece doar câte un venetic care merge la plimbare, o vecină tânară pe role, vecina “dinjos” venită în vacanţă din Italia, cu copilul într-un cărucior şic. Şi toată lumea leorbăie la mobil.
Când eram mică şi trăiam aici, la biserică era plin de oameni, care tropoteau pe drumul plin de praf ca să ajungă la slujbă. Acum biserica e cam goală şi pare foarte mică pe langă noua catedrală care se înalţă faloasă alături. Catedrală ce va fi tot şi tot mai goală. Dar e bine că are o parcare mare…
Când eram mică şi trăiam aici, toată vara se făcea fân. Toată lumea, cu mic cu mare, lucra la fân. Pentru că toată lumea avea vite.
Pentru cine nu are idee, fânul trebuie cosit, pe atunci se cosea cu coasa (nu-i aşa?), rezultau brazde, care trebuiau împrăştiate până-n ziuă, pe la prânz trebuia întors “de-a doilea”, spre seară trebuia adunat în literarele căpiţe, numite loco porşori. Totul cu greble din lemn care ţineau nu 700 ci 4-5 ani, dacă nu sufereau vreun accident. A doua zi dimineaţă porşorii se împrăştiau cu mâna şi urma acelaşi proces, care culmina seara cu adunatul fânului în claie. Asta în 2 zile cu soare. Când ploua, şi la munte plouă des şi subit, procedura se prelungea, iar calitatea finală era îndoielnică.
Cine nu avea pământ să facă suficient fân, cumpara pentru iarnă. O claie costa destul de mult. Şi nu găseai oricând la oricine.
Acum cam totul se coseşte cu cositoarea. Adunatul se face cu maşinuţa de adunat fân. Asta în cazul în care cineva are ce face cu fânul. Altfel, te rogi de oricine să vină să ia fânul din livada ta. Gratis, super gratis, numai să-l ia. Dar nu-l mai vrea nimeni. Pentru că nimeni nu mai are vite. Pentru că munca la vite este foarte grea. Şi nu ”se merita” cum zic oamenii. Ca să produci ceva cu vaca din dotare… e exclus. Colectorii de lapte îţi plătesc 0,8-0,9 lei / litrul de lapte crud, integral, cu grăsime de la 3.5 în sus. (Şi eu cumpar lapte, de capră e drept, cu 15 lei / litrul….). Din laptele unei vaci, poţi preda colectorului cca 3-5 litri pe zi. Pe restul îl mănâncă viţelul care a făcut posibilă existenţa laptelui in the first place şi mai foloseşti şi tu prin casă pentru una alta. Asta vara, că iarna laptele e mai puţin. Aşa că, per total, într-o lună poţi lua cca 200 lei, hai poate 250 de pe urma unei vaci. Sau 5-6-700 de lei salariu pe la un patron care te plăteşte la seminegru. Şi la care munceşti atât de mult, încât existenţa unei vaci devine copleşitoare. Aşa că nimeni nu mai are vite. Au serviciu, au salariu, şi pe masă, în loc de brânză şi lapte, salam feliat şi cremvuşti.

btemplates

7 comments:

MoniQ spunea...

Degradare = modernism = plastic = calitate indoielnica a vietii = civilizatie = nu cultura = nu libertate = foarte mare tristete.
Poza e asa de speciala.

Kapy spunea...

vai Moniscmi-ai facut.... am plns. Trebuie neaparat sa ajung vara asta la bunica in Bucovina. Parca mi-ai povestit copilaria ...
Bunicul era potcovar si facea si "sichcornitze" ... cred ca termenul e ucrainean(asa esi satul bunicilor) dar e o masinarie pe 2 roti+ un angrenaj de panze de bonfaier care se folosea la maruntitul fanului/porumbului,etc pt hrana vitelor .... istorie...
Mi-am amintit de mersul cu vaca, de cartofi copti pe camp, de porumb copt,mirosul de lapte cand mulgea bunica vaca cu pisoii asteptand asezati frumos in coada sa-si primeasca portia...
ma opresc aici..deja m-au invadat mii de amintiri....

Maria spunea...

of, ce melancolie ai trezit in mine...cam aceeasi viata am avut-o eu, pe vremuri, la bunica-mea, langa Tg. Mures. Ce fain era cand te trimitea la imprastiat fanul si la intors brezdele dupa-amiaza. nu mai stiu cum se numeau palcurile de fan, dar claile tot clasicele clai erau. Era multa treaba acolo...si cositul graului, si legatul viei si scosul cartofilor si sapa la porumb. Si unde mai pui ca o data la vreo 2 saptamani, iti venea randul la mers cu ciurda sus, pe pasuni. Nu existau ciurdari, fiecare familie isi facea tura in functie de cate vaci avea pe ograda. Tare era frumos. Si laptele buuuunnn, cald, abia muls. Nici nu mai asteptam sa-l fiarba. Satul bunicii mele e pe cale de disparitie acum. Au mai ramas cativa batrani si vreo doi oameni de la oras care s-au reintors la brazda. In rest, toti au plecat la "bloc", ca e mai usor sa cumperi de la magazin decat sa muncesti pamantul. Foarte faina descrierea.

Dana spunea...

Eu nu am avut parte de o "tara" asa, ca-n povesti, dar barbatul meu zice ca da, ca el a fost ma norocos; si-mi povesteste multe care-mi dau fiori la sufletel si ma fac sa zic "ce frumos trebuie sa fi fost". In copilaria lui, intr-un sat din Bistrita Nasaud, oamenii mergeau duminica la slujba imbracati in costum popular...ultima data cand am fost impreuna acolo, la slujba de Inviere fetele si femeile erau dichiste ca de nunta (paiete, tocuri & co), barbatii veniti de la munca din strainitate puteau sa coboare "din deal" numai cu masina...din astea. Trist. Trist, caci copiii nostri nu se vor putea bucura de fericirile noastre marunte, care ne-au crescut "mari"...sunt curioasa ce ii va bucura pe pruncii nostri, ce le va marca aceasta varsta frumoasa...

Va imbratisez!

Imi aduc aminte de niste poze de anul trecut, cu o casuta de lemn, inconjurata de verdeata...si Santiago in cosulet...adevarata comoara, locul acela!

Meli spunea...

Parca mi-ai scris mie amintirile...acu' nu foarte multi ani :D,ma puneau bunicii si matusile mele (trebuia sa fac cu randul,o saptamana intr-o parte,la bunicii paterni si apoi in cealalta parte,la matusile materne) sa calc claia :). Era atat de frumos...
Sau cand venea ploaia si ne grabeam sa facem fanul bozi ( boade,la singular..asa se zice in Apuseni,la noi) sa nu-l ude asa tare ca lasat pe camp.
Bronz mai fain ca ala din varful dealului n-am avut de la niciun strand sau piscina :D

Pupici!

Monis spunea...

Am ajuns pentru o zi acasa, asa ca am acces la comentarii si pot posta si eu.

Pot sa mai adaug ca ieri a trecut o inmormantare pe drum. Alta data, mergea tot satul. Intai mergeau cei care purtau prapuri, apoi preotul cu dascalii lui, apoi mortul in carul cu boi si apoi oamenii, alai, pe jos. Pe drumul pana la cimitir se faceau 12 opriri, pentru cele 12 vami pe care trebuie sa le treci pana in lumea de dincolo. Ieri... da, prapurile erau, preotul era (nu cel din sat ci un loctiitor, ca cel din sat e plecat la mare... ca noh, e si el om; cum o fi sa te intalnesti cu popa in chiloti pe plaja nu stiu....), dar mortul era pe un mercedes mortuar, iar in urma lui cca 10 oameni pe jos, in rest, toata lumea in masini, care poluau dragastos aerul satului...

Ma bucur ca am desteptat amintiri frumoase, e bine ca le avem cu totii. Cu siguranta ca si copiii nostri le vor avea pe ale lor.

Dana cred ca de poza asta e vorba. Si mie imi e foarte draga :).

Dana spunea...

Daaa! Aceasta este poza! Superba!

Trimiteți un comentariu